Blog

19 dagen tot Roparun 2018 – AYA, ACT, CP, ORS, AED en OEPS

Terwijl mijn handen net weer schoon zijn van een ochtendje glitterslijm maken met Tara, denk ik nog even terug aan zaterdag. Zaterdagochtend waren we met een groot deel van ons team bij de laatste algemene Roparun bijeenkomst in het Luxor Theater in Rotterdam.

Om 10.00 uur druppelen de teams het theater binnen, veel teamleden verschijnen al in teamkleding en zo wordt het ook snel duidelijk hoeveel Nederlandse bedrijven en instellingen deze Roparun weer mede mogelijk maken. We halen ons startpakket af bij de organisatie en krijgen tassen vol Roparun-shirts, startnummers, auto- en fietsstickers. Natuurlijk ook pastamaaltijd-bonnen voor op de startlocatie en medaillebonnen voor bij de finish. Ook krijgen we de toegangskaarten voor de slotavond in juni, waar het eindbedrag bekend gemaakt gaat worden. Inmiddels is mij wel duidelijk wat een gigantische organisatie achter dit evenement zit.

We nemen plaats op het balkon in de zaal in hebben mooi zicht op het podium. Arie Wezemer, de man die alles aan elkaar praat vandaag , begint met het uitleggen van het nut van deze ochtend: het voorkomen van OEPS-momenten tijdens de Roparun. Eens kijken of ons team die momenten zo kan voorkomen.

Voordat we aan alle praktische tips toekomen stelt Arie ons voor aan Sophia Sleeman, 24 jaar en ook ervaringsdeskundige. Zij vertelt over haar missie in remissie, over AYA. Adolescent & Young Adult: Jong & Kanker. De stichting die sinds 2016 zorgt dat alle jongeren tussen de 18 en 35 jaar met de diagnose kanker niet onder de radar blijven. Patiënten in deze leeftijdsgroep kunnen onder andere dankzij de stichting terecht in 6 AYA lounges verbonden aan UMC’s . Hier zetten zorgprofessionals zich in om specifieke vragen voor deze doelgroep goed te beantwoorden. Op 19 mei starten we in Hamburg dus ook voor AYA samen met alle steun in de vorm van mooie donaties van onze vrienden en familie.

Verder met de praktische tips. Na een kort gesprek met de wedstrijdleiding, het ACT (Algemeen Coördinatie Team)en het CP (Checkpoint) heb ik in ieder geval begrepen dat de motormannen en vrouwen op de route ook maar mensen zijn, een stop & go niet heel tof is, dat het ACT echt alle ellende (lees: OEPS momenten) binnenkrijgt tijdens de Roparun en dat de soep bij de Checkpoints (CP’s) niet voor ons is, maar voor de vrijwilligers op de route. De anekdote over een fietser die geblesseerd raakte en is achtergelaten door een team op de route leverde nog al wat reactie op in de zaal. Aankomen zonder 2 fietsers op een checkpoint is natuurlijk ‘not done’, en dat zijn de regels, maar iemand achterlaten op de route is natuurlijk ‘beyond OEPS’ en absurd en idioot. Leave no man/woman behind…

Dan is het Calamiteiten Team aan het woord. Een serieus verhaal, onbedoeld gegoten in een stuk cabaret, dankzij het spreektalent van deze hulpverlener. Ik kan hier uitgebreid uiteenzetten wat er allemaal mis kan gaan met mij of mijn teamleden tijdens de Roparun, maar kort samengevat was dit de boodschap: De ORS van Norrit is super smerig. Goudbeertjes zijn goedkoper dan supersonische gelletjes, soep MOET en doe wat de AED zegt. Natuurlijk een beetje gechargeerd gezegd, maar dat we allemaal een behoorlijk intensieve inspanning gaan leveren is wel duidelijk, en dat we dan goed op onze eigen gezondheid en die van onze teamleden moeten letten ook.

Het Route team maakt met een aantal getallen duidelijk waarom de regels op de route zo belangrijk zijn. Zo zijn we met 309 teams op 2 routes (Parijs-Rotterdam en Hamburg-Rotterdam). En dat betekent dus bijna 1300 voertuigen. Een stoet van 80-180 kilometer lang. We zijn dus nogal dominant aanwezig in het Pinksterweekend. Die ene vuilniszak op de wisselplaats is zeker niet de laatste en daar waar op een oprit van een woning in een nacht door 200 teams gewisseld wordt kan je zeker irritatie verwachten. Wij kunnen als team dan wel zeggen dat we met 5 minuten weer wegrijden, maar na ons komt het volgende team, en het volgende, en het volgende….OEPS.

Dan nog het navigeren. We krijgen als tip te checken of we niet per ongeluk de Parijs route in de navigatiesystemen hebben staan. Een OEPS-moment van formaat. Blij dat ik niet hoofd-navi ben (lees: mag zijn) in ons team…

De rest van de presentatie gaat over de finish. Deze is dit jaar niet op de Coolsingel, maar op de Binnenrotte. Een prachtige locatie tussen de Markthal, Kubuswoningen en de historische Laurenskerk. De tijdfinish is al 1300 meter eerder op de Willemsbrug. Vanaf daar zal Team Hollander het laatste stukje afleggen naar de FINISH. 21 mei, ergens in de middag. Zien we jullie daar?

En sta je toch op de Coolsingel? Dan zie je ons niet…OEPS!

 

 

 

PS Alle donaties zijn zo welkom! Voor AYA en voor nog zoveel andere fantastische projecten!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *